02 februari 2010

Citaat (Tjitske Jansen)

"
Er was de dominee aan wie ik schreef: 'Ik heb het gevoel dat ik God helemaal niet nodig heb.' En die terugschreef: 'God wíl helemaal niet nodig zijn'.

Er was dezelfde dominee tegen wie ik tijdens de catechisatie zei: 'Ik kan me niet voorstellen dat God de wereld in zeven dagen heeft geschapen. Dat kan ik me niet voorstellen.' Ik wist vrijwel zeker dat de dominee daar net zo over dacht als ik, dat je die zeven dagen niet letterlijk moest opvatten, dat je die symbolisch moest zien, maar ik wilde graag dat hij dat hardop zei want dat had hij nog niet gedaan en de anderen moesten het ook horen. Ik hielp hem als het ware met mijn stelling. Hij hoefde alleen nog aan te vullen: 'Natuurlijk heeft God de wereld niet in zeven dagen geschapen, dat moet je anders zien.' Maar dat zei hij niet. Hij zei: ' Gelukkig hangt de schepping niet af van jouw voorstellingsvermogen.'
"
(uit Koerikoeloem, Tjitske Jansen)