01 mei 2019

PAN – Prairie wwww



(Floral Cluster)

Het fluorescerende zwijgen in de toekomende tijd,
het suizen via de medicijnman zijn trommels
naar de oude dagen
toen ik nog een vis was en spartelend het droge op werd gesleept om de liefde te verdelen

Daar sta ik in mijn schubbenpak glinsterend
Waar is mijn oogschaduw
Wie heeft mijn badpak gestolen
De zon zit vol stof
Ik zie niks
Laat me binnen
Ik ben dankbaar voor dit lichaam en zwem de lucht in
Een ander glijdt smooth langs mijn vinnen, een luchtspiegeling?
Ik knijp mijn ogen samen om te verstaan wat ik zeg
Een vis met een sensueel bekken is dat een zeemeermin
ben ik haar of ben ik hem
of ben ik slijm of modderstroom
terwijl het eiland verder zinkt
open ik mijn lippen - hap
ik zuig de smog mijn maag in waar hij met het plastic en het plankton kan versmelten
Slingerend sla ik mijn schouders van me af
en wapper met betekenissen zonder symbolische waarde
GO


(Animal Cluster)
de betekenissen fragmenteren op stond
terwijl het zand wiegend naar me glimlacht
en me zoals in een carnavalsoptocht voortschuift tussen het plebs dat waanzinnig naar me zwaait en schreeuwt en klank uitstoot
ik krijg een mantel om
wie zal ik eens knielen doen
de baas misschien
of zij die gisteren omkwamen bij de laatste aanslag ooit
of zij die gisteren de laatste aanslag ooit hebben opgeëist
of de laatste vrouwen die nog bibberen bij mijn blik
of de laatste kinderen die nog van niets weten
of de laatste achterblijvers achteraan
of de blinden vooraan van het laatste geld
of de goden die me laatst verzochten

(The Rain Links Heaven and Earth)

Kanariegeel schuift over een pastelroze stip in zijn blik
kijken is een woord dat vergeten is
een fee daalt vloekend uit de hel omhoog en steekt haar nagel in zijn neus
ze vraagt hem waarom niet
hij vraagt wat
zij verleidt hem zwoel maar matig
hij staat verstijft in het beton van zijn sokkel
Ze pakt uit – de doos van Pandora
ze opent haar lippen.

(Yóu)

Nee het is geen ja
achterstebinnen draalt het geween in mijn ellenpijp
in de krater waar de geiten grazen en het lava dartelt en terug
ik heb geplast op een vulkaan tot hij terug ging roken
de temperatuur was daarbij cruciaal
daarna was ik een hinde
ik riep iedereen toe
STOP
Ze liepen achterwaarts om me heen in schele lichamen.

(Dú)
Schat in het Yoruba hoe doen we dat
Hoe zal ik tonaal buigen voor de slechte mens
waaruit haal ik de vrede
als ze niet wordt opgevraagd
La lala lalala lalala-a
Ik zoek spijkers en een boom
en met mijn ene hand sla ik de andere in de stam te pletter.


(ik luisterde op 21 april 2019 naar de 5 meest populaire nummers van Prairie wwww op Spotify. Ik zag deze band live op Motel Mozaique in Rotterdam.)