05 april 2014

Gisteren opende ik de tentoonstelling THE VOICE OF PEACE bij Onomatopee. Hier deel 2 van mijn inleiding.

4th Block, een associatie die is opgericht door een aantal grafische ontwerpers uit Kharkov (die ik
leerde kennen in 2012), is al sinds de jaren 1990 bezig met het onderzoeken van de zeggingskracht van de poster. 4th Block organiseert onder meer een triënnale voor 'eco-posters', waarvoor ontwerpers uit de hele wereld uitgenodigd worden om posters rond de thema’s ecologie en duurzaamheid in te sturen. 
Als spontane maar zeker niet minder relevante actie, vanuit hun eigen behoefte aan reacties, reflecties en terugkoppeling op de huidige situatie in hun regio, zette 4th Block, samen met Varto (een andere vereniging voor jong design in Oekraïne) recent ‘The Voice of Peace’ op, een posteractie als steun aan Oekraïne, tegen geweld. 
Er worden dagelijks posters ingezonden uit landen als 
Iran
China
Amerika,
Griekenland
Venezuela
Equador
Rusland
Nederland
...

Het zijn allen posters die getuigen van een existentieel verlangen naar vrijheid en rechtvaardigheid
veeleer dan van grafische hoogbegaafdheid.  Deze posters confronteren mij als westerse kunstenaar met de manier waarop ik vaak sta te neuzelen over details. Want doordat de looks bij ons zo belangrijk zijn geworden, is het bijna intussen not done om gewoon NO WAR op een poster te zetten. Wij doen het liever indirect en esthetisch, en houden ook graag de aandacht bij het beeld alvorens al dan niet door te dringen tot iets diepers. De kijker kan meestal genoeg hebben aan een oppervlakkig visueel contact en behoudt zich het recht voor om niet geraakt te worden. De ontwerper ziet zijn werk onder meer als een kans om zijn talentrijke ego te manifesteren.
De posters die THE VOICE OF PEACE verzamelt, zijn daartegen zeer ondubbelzinnig en dienstbaar.

Nederland blijkt voorop te lopen qua grafisch ontwerp, maar ik vraag me af wanneer de oorlogsdreiging zo dichtbij zou komen als in Oekraïne, Venezuela, Equador of Iran, wat we dán
zouden creëren. Ik mag hopen dat de urgentie van het moment mij dan zou aanzetten tot een zeer
rechtstreekse schreeuw, veeleer dan tot urenlang gepuzzel en geschuif in photoshop. 

THE VOICE OF PEACE,  Onomatopee
Eindhoven
April 4th - may 18th 2014
open Saturday and Sunday 13:00-17:00 and by appointment
opening: friday 4th, 20:00


© Mario Fuentes, Ecuador